gool
Superadministrator
Do³±czy³: 31 Pa¼ 2006 Posty: 300
Przeczyta³: 0 tematów
Pomóg³: 3 razy Ostrze¿eñ: 0/5 Sk±d: Wêgierska Górka
|
Wys³any: Wto 13:20, 20 Lis 2007 Temat postu: Oficjalne Przepisy Futbolu Sto³owego |
|
|
Oficjalne Przepisy Futbolu Sto³owego
S³owo wstêpne od Przewodnicz±cego Komisji ds. Przepisów ITSF:
W ka¿dym sporcie przepisy ustanawiane s±, by zapewniæ grê fair-play pomiêdzy zawodnikami oraz aby promowaæ zdrow±, sportow± atmosferê. Jest niezmiernie wa¿ne, aby ka¿dy gracz, który chce braæ czynny udzia³ w danym sporcie, mia³ dostêp do materia³ów z których móg³by nauczyæ siê i zrozumieæ przepisy. Ten obszerny zbiór zasad Futbolu Sto³owego zosta³ stworzony, aby umo¿liwiæ graczom na ca³ym ¶wiecie rywalizacjê na jakimkolwiek rodzaju sto³ów wg jednego zbioru miêdzynarodowych przepisów. Mamy nadziejê, ¿e uznacie te przepisy zarówno za informatywne jak i przydatne w waszej drodze doskonalenia siê w tym piêknym sporcie jakim jest Futbol Sto³owy.
Tom Yore, Przewodnicz±cy Komisji ds. Przepisów ITSF.
Wprowadzenie
Wszyscy gracze i organizacje musz± przestrzegaæ tego regulaminu
a) Regulamin ten przeznaczony jest, jako pomoc dla sêdziów. Jego celem jest przede wszystkim wyja¶nienie i uzasadnienie zasad Futbolu Sto³owego. Sêdzia jest zobowi±zany do u¿ywania swojej wiedzy i autorytetu dla dobra gry, jednak musi uwa¿aæ, aby jego decyzje przez swoj± surowo¶æ nie zburzy³y dynamiki gry.
b) Sêdziowie z ramienia Federacji s± najwy¿szym autorytetem w kwestii przepisów na turnieju. Zawsze mo¿na zawezwaæ sêdziego federacyjnego, aby wyja¶ni³ w±tpliwo¶ci dotycz±ce interpretacji przepisów. Je¶li nie ma ¿adnego sêdziego federacyjnego, Koordynator turnieju przejmuje jego obowi±zki.
c) Zasady Futbolu Sto³owego s± tak przedstawione, aby jak najbardziej u³atwiæ sêdziowanie zarówno dla sêdziów jak i samych graczy.
d) Celem tego regulaminu jest ograniczenie subiektywnych interpretacji do absolutnego minimum.
e) Zasady s³u¿± równie¿ do wzniesienia Gry do poziomu wzajemnego szacunku pomiêdzy graczami, jednocze¶nie pozostaj±c przejrzystymi dla widzów.
f) Przypominamy, ¿e pomimo tego, ¿e decyzje sêdziego s± nieodwo³alne, bywa on równie¿ zawodny, a b³êdy sêdziowskie s± normaln± czê¶ci± Gry.
Wykwalifikowane w³adze
a) Regulamin ten zosta³ napisany i zredagowany przez Komisjê ds. Przepisów pod nadzorem Komisji ds. Sportu. Na pocz±tku ka¿dego sezonu, zostaje on przedstawiony i g³osowany przez Zarz±d ITSF (Miêdzynarodowej Federacji Futbolu Sto³owego). Mo¿e byæ omawiany i poprawiany podczas walnego zgromadzenia ITSF.
b) W przypadku niekonsekwencji lub trudno¶ci, natychmiastowe poprawki mog± zostaæ zaproponowane przez Komisjê ds. Przepisów w trakcie sezonu. Poprawki te musz± zostaæ poddane pod g³osowanie Zarz±du ITSF
c) Korzystanie z tego regulaminu jest obowi±zkiem Sêdziów z ramienia Federacji, Sêdziów a tak¿e zawodników
d) W meczach sêdziowanych, Sêdzia jest reprezentuje w³adze. W meczach bez sêdziego, jakikolwiek Sêdzia obecny na obszarze turnieju mo¿e zostaæ wybrany do sêdziowania. W przypadku sytuacji trudnej do rozstrzygniêcia mo¿na zawezwaæ Komisjê Sêdziowsk±. Bêdzie ona odpowiedzialna za podjêcie decyzji przy podaniu jej do wiadomo¶ci Komisji ds. Sportu. Ta ostatnia jest odpowiedzialna za uczynienie decyzji jawn± i znan± wszystkim cz³onkom.
e) Sêdzia, który zostaje wezwany do rozwi±zania problemu, który nast±pi³ w trakcie meczu, powinien wys³uchaæ opinii innych Sêdziów obecnych podczas zdarzenia. Je¶li obecnych jest wiêcej ni¿ jeden Sêdzia, wys³ucha opinii najwy¿szego rang± Sêdziego (a¿ do Sêdziego Federacyjnego). Je¿eli ¿aden Sêdzia nie by³ obecny podczas zdarzenia, wybrany Sêdzia og³osi kontynuowanie gry bez orzeczenia faulu lub uznania gola.
f) Pytania, pro¶by o wyja¶nienie, jak i o modyfikacjê przepisów musz± byæ adresowane do przewodnicz±cego Komisji Sêdziowskiej, który z kolei odpowiada przed Komisj± ds. Sportu.
g) Przyznawanie kar i sankcji zwi±zanych ze strat± seta lub meczu, nale¿y do obowi±zków Sêdziego G³ównego. W przypadku powa¿niejszych sankcji, Koordynator turnieju jest zobowi±zany do zaraportowania ich Komisji Dyscyplinarnej.
h) W wyj±tkowych sytuacjach przepisy te mog± byæ zmieniane lub adaptowane w trakcie trwania turnieju za zgod± Delegata ITSF i/lub Sêdziego G³ównego ITSF. Wszelkie zmiany musz± byæ zg³oszone Komisji ds. Sportu i Zarz±dowi ITSF, które mog± je zatwierdziæ, lub wykre¶liæ turniej z rankingu ITSF.
Sprzêt
a) Oficjalne sto³y s± ustalane w drodze g³osowania Walnego Zgromadzenia ITSF. Ustalenia te mog± ulec zmianie w wyniku umów pomiêdzy ITSF, producentami i partnerami
b) Organizatorzy s± zobowi±zani do zapewnienia sprzêtu spe³niaj±cego warunki rozgrywek (czyste, proste grille itp., itd.)
c) Powierzchni sto³u nie mo¿na pod ¿adnym pozorem samodzielnie piaskowaæ pod kar± wykluczenia z turnieju i obowi±zku przywrócenia pierwotnego stanu nawierzchni
d) Zawodnicy mog± smarowaæ zewnêtrzn± stronê grilla. Zabronione jest smarowanie wnêtrza grilla (w przypadku teleskopowych)
e) Organizatorzy mog± wymagaæ u¿ywania okre¶lonych marek produktów smaruj±cych i czyszcz±cych, które musz± byæ dostêpne dla zawodników. W takim wypadku, u¿ycie innych marek skoñczy siê wykluczeniem zawodnika z turnieju.
f) Zabronione jest u¿ywanie talku, magnezji czy podobnych wzglêdem sto³u (powierzchni, r±czek, pi³ek). Nie zastosowanie siê do tej zasady mo¿e groziæ wykluczeniem z turnieju.
g) Organizatorzy mog± zabroniæ u¿ywania jakiegokolwiek produktu, który zostanie uznany za niebezpieczny dla sprzêtu lub zawodników.
h) Nie mo¿na wprowadzaæ ¿adnych zmian wp³ywaj±cych na charakterystykê gry zwi±zan± ze specyfik± sto³u.
Pi³ki
a) Oficjalne pi³ki s± ustalane w drodze g³osowane Komisji ds. Sportu ITSF. Za³±cznik dla tej zasady zostanie dostarczony po wybraniu oficjalnych pi³ek na dany sezon.
b) Na turnieju mo¿na graæ tylko pi³kami kupionymi w miejscu jego rozgrywania.
c) Wszyscy zawodnicy powinni zaopatrzyæ siê w pi³kê turniejow±.
Dr±¿ki
a) Ka¿dy zawodnik mo¿e u¿ywaæ uchwytu swojego wyboru, o ile mo¿na dokonaæ jego zamiany na danym stole. Musz± one byæ dopasowane do grilla bez uszkodzenia sto³u czy spowodowania kontuzji u zawodnika.
b) Ruchy zawodnika musz± byæ samodzielne i nieograniczone. Zabronione s± uk³ady mechaniczne. Dr±¿ki musz± byæ dok³adnie przymocowane do grilla (bez luzu).
c) Organizatorzy mog± uznaæ, ¿e dany dr±¿ek jest niebezpieczny i zabroniæ jego u¿ywania, pod gro¼b± wykluczenia z turnieju.
d) W trakcie meczu wielosetowego zawodnik musi zd±¿yæ z wymian± dr±¿ka w czasie dozwolonym pomiêdzy setami, punktami lub w trakcie dozwolonego czasu.
Inne Akcesoria
a) Wszystkie inne akcesoria (rêkawiczki, opaski elastyczne, antypo¶lizgowe materia³y na dr±¿ki) s± dozwolone o ile nie s± uznane za niebezpieczne dla zawodnika lub innych uczestników.
b) W ¿adnym wypadku, akcesoria nie mog± modyfikowaæ powierzchni sto³u lub band.
1. Kodeks Etyczny
Niesportowe lub nieetyczne zachowanie podczas rozgrywania turnieju, w sali turniejowej, lub na obszarze na którym rozgrywany jest turniej (hotel itp.) jest naruszeniem kodeksu etycznego. Wymagany jest wzajemny szacunek pomiêdzy zawodnikami, Sêdziami oraz widzami. Celem ka¿dego z zawodników i Sêdziów jest przedstawienie Futbolu Sto³owego, jako sportu w jak najlepszy i pozytywny sposób.
1.1 Kar± za z³amanie zasad kodeksu etycznego mo¿e byæ strata seta lub meczu, wykluczenie z turnieju i/lub grzywna. O tym, czy zasady kodeksu etycznego zosta³y naruszone i jaka powinna byæ odpowiednia kara, decyduje Komisja Dyscyplinarna ITSF lub, w razie jej nieobecno¶ci, Sêdzia G³ówny i Koordynator Turnieju.
2. Mecz
O ile organizator turnieju nie ustali inaczej, mecz rozgrywa siê do trzech wygranych setów. Set wygrywa zawodnik/dru¿yna, która jako pierwsza zdobêdzie piêæ bramek. Ostatni set rozgrywany jest równie¿ do piêciu punktów, ale z przewag± dwóch punktów do maksymalnej warto¶ci o¶miu zdobytych bramek.
2.1 Koordynator turnieju ustala ilo¶æ rozgrywanych setów, o czym musi poinformowaæ w og³oszeniu turniejowym.
2.2 Koordynator turnieju mo¿e zmieniæ liczbê rozgrywanych setów i ilo¶æ punktów w meczu w zale¿no¶ci od czasu jakim dysponuje.
2.2.1 Ta decyzja jest ostateczna i odnosi siê do wszystkich meczów danej kategorii.
2.3 Liczba setów w oficjalnych turniejach ITSF bêdzie og³aszana przez Komisjê ds. Sportu ITSF i publikowana w oficjalnym og³oszeniu turniejowym.
2.4 Za samowoln± zmianê liczby setów czy punktów, obu dru¿ynom/zawodnikom grozi kara uniewa¿nienia meczu lub wykluczenia z turnieju.
3. Rozpoczêcie Meczu
Mecz poprzedza rzut monet±. Zwyciêzca losowania wybiera stronê sto³u albo prawo serwu. Przegranemu przys³uguje opcja niewybrana przez zwyciêzcê losowania.
3.1 Nie mo¿na zmieniæ decyzji po wybraniu danej opcji.
3.2 Oficjalne rozpoczêcie meczu nastêpuje w momencie ustawienia pi³ki do gry (ALE naruszenie zasad, np. przeklinanie itp. Mog± zostaæ stwierdzone przez przydzielonego do meczu Sêdziego ju¿ w momencie obecno¶ci jego i obu dru¿yn przy stole).
4. Serw i „Zasada Gotowo¶ci”
Serwem nazywamy wprowadzenie pi³ki do gry z linii pomocy na pocz±tku meczu, po bramce lub w wyniku naruszenia przepisów przez przeciwnika. „Zasada Gotowo¶ci” ma za zastosowanie przy ka¿dym wprowadzeniu pi³ki do gry.
4.1 Serw
Mo¿na rozpocz±æ serw, kiedy pi³ka jest ustawiona nieruchomo przy ¶rodkowym pi³karzyku z linii pomocy. Serwuj±cy musi postêpowaæ wg „Zasady Gotowo¶ci” (patrz ni¿ej)
4.1.1 Je¿eli pi³ka zosta³a zaserwowana z jakiegokolwiek innego pi³karzyka ni¿ ¶rodkowy i naruszenie to zosta³o zauwa¿ona zanim pad³a jakakolwiek bramka, grê nale¿y zatrzymaæ, a serw wznowiæ. Je¿eli pad³a bramka, protesty nie bêd± uwzglêdnione. Kar± za nastêpne naruszenia jest strata pi³ki na rzecz przeciwnika.
4.2 „Zasada Gotowo¶ci”
Przed wprowadzeniem pi³ki do gry, zawodnik posiadaj±cy pi³kê powinien zapytaæ przeciwnika czy jest przygotowany do gry. Przeciwnik ma trzy sekundy na odpowied¼. Po us³yszeniu odpowiedzi, serwuj±cy ma trzy sekundy na rozpoczêcie gry. Przekraczanie tych limitów bêdzie uznawane za przed³u¿anie gry. Zawodnik serwuj±cy musi podaæ pi³kê miêdzy dwoma pi³karzykami, a nastêpnie odczekaæ przynajmniej sekundê przed podaniem pi³ki dalej. Zawodnik nie jest zobowi±zany do zatrzymania pi³ki. Limity czasowe (patrz punkt 24) zaczynaj± obowi±zywaæ sekundê po dotkniêciu pi³ki drugim pi³karzykiem.
4.2.1 Kar± za rozpoczêcie gry zanim przeciwnik odpowie „gotów” jest ostrze¿enie, a pi³ka zostaje wprowadzona do gry z pierwotnej pozycji. Kar± za kolejne naruszenia jest strata pi³ki na rzecz przeciwnika.
4.2.2 Wybór kary za podanie pi³ki bez wcze¶niejszego jej kontaktu z dwoma zawodnikami lub bez odczekania jednej sekundy przed dalszym podaniem nale¿y do przeciwnika. Mo¿e on wybraæ kontynuowanie gry z danego miejsca lub wznowienie gry serwem.
5. Kolejne Serwy
Ka¿dy nastêpny serw (po serwie rozpoczynaj±cym mecz) przypada dru¿ynie, która ostatnia straci³a bramkê. Pierwszy serw w nastêpnych setach meczu przypada dru¿ynie, która przegra³a poprzedni set.
5.1 Je¶li serw wykona³a dru¿yna do tego nieupowa¿niona i zosta³o to zauwa¿one zanim pad³a bramka, gra powinna byæ zatrzymana i wznowiona serwem przez dru¿ynê uprawnion±. Jednak, je¿eli pad³a bramka, nie wolno protestowaæ, a gra bêdzie kontynuowana, jakby ¿adne naruszenie zasad nie mia³o miejsca.
5.2 Je¿eli dru¿yna otrzyma³a pi³kê w wyniku naruszenia przepisów przez przeciwników, a nastêpnie pi³ka zatrzyma³a siê w martwym punkcie miêdzy nianiami pomocy, gra zostaje wznowiona przez dru¿ynê, która pocz±tkowo serwowa³a.
6. Pi³ka w Grze
Pi³ka jest w grze od momentu serwu (patrz p. 4) do czasu, gdy opu¶ci stó³, zatrzyma siê w martwym polu, zostanie wywo³any czas lub zostanie zdobyta bramka.
7. Pi³ka Autowa
Je¿eli pi³ka opu¶ci pole gry i uderzy w licznik punktów, popielniczkê lub jakikolwiek przedmiot, który nie jest czê¶ci± sto³u, jest uznawana za pi³kê autow±. Je¿eli pi³ka uderzy w powierzchniê lub szczyt band i natychmiast wróci na stó³, jest uznawana za „pi³kê w grze”.
7.1 Za pole gry uznaje siê obszar nad powierzchni± sto³u do wysoko¶ci band oraz bramek. Powierzchnie bocznych krawêdzi licz± siê w grze, je¿eli pi³ka natychmiast powróci do gry.
7.2 Je¿eli pi³ka wpadnie do otworu wrzutowego (je¶li stó³ takowy posiada) i wróci na pole gry, jest uznawana za „pi³kê w grze”.
7.3 Je¿eli w wyniku mocnego strza³u lub podania pi³ka wyleci ze sto³u, gra zostaje wznowiona z linii obrony przeciwnika.
7.4 Zabronione jest wykonywanie strza³ów, które powoduj±, ¿e pi³ka przelatuje nad liniami przeciwnika (np. aerial). Nie jest karany strza³, w wyniku którego pi³ka odbiwszy siê od innej linii wyleci w górê.
7.5 Kar± za naruszenie p.7.4 jest strata pi³ki w celu serwu przeciwnika
8. Martwa Pi³ka
Pi³ka, która ca³kowicie siê zatrzyma³a i jest poza zasiêgiem jakiegokolwiek pi³karzyka, nazywana jest „martw±”.
8.1 Pi³ka znajduj±ca siê w martwym punkcie gdziekolwiek miêdzy liniami pomocy powinna zostaæ ponownie zaserwowana.
8.2 Pi³ka znajduj±ca siê w martwym punkcie pomiêdzy bramk± a lini± pomocy powinna zostaæ wprowadzona do gry z linii obroñców najbli¿ej miejsca, w którym siê zatrzyma³a. Gra powinna zostaæ wznowiona zgodnie z „zasad± gotowo¶ci” (patrz p.4)
8.3 Je¿eli pi³ka obraca siê w miejscu w obrêbie strefy obrony, ale nie jest w zasiêgu ¿adnego pi³karzyka, nie jest uznawana za „martw±”, ale limity czasowe s± zawieszone do momentu, gdy pi³ka przesunie siê w zasiêg pi³karzyka lub siê zatrzyma.
8.4 Pi³ka specjalnie ustawiona w martwym punkcie (np. przesuwanie pi³ki a¿ do koñca zasiêgu), przechodzi na korzy¶æ dru¿yny przeciwnej, która powinna rozpocz±æ grê serwem.
9. Czas
Ka¿dej dru¿ynie przys³uguj± dwa Czasy na set, podczas których gracze mog± odej¶æ od sto³u. Przerwa ta nie powinna przekroczyæ 30sekund. Je¶li pi³ka jest w grze, Czas mo¿e wzi±æ tylko dru¿yna posiadaj±ca pi³kê i tylko wtedy, gdy jest ona nieruchoma. Je¶li pi³ka nie jest w grze, Czas mo¿e wzi±æ ka¿da z dru¿yn.
9.1 Obu dru¿ynom przys³uguje pe³ne 30sekund, niezale¿nie od tego czy dru¿yna, która wziê³a Czas zamierza³a wykorzystaæ ca³y przydzia³.
9.2 W jakimkolwiek turnieju deblowym, obie dru¿yny mog± zamieniæ pozycjê w trakcie Czasu (patrz p.14.1)
9.3 Czas wziêty pomiêdzy setami liczy siê akonto nastêpnego seta.
9.4 Puszczenie dr±¿ków i odwrócenie siê od sto³u, kiedy pi³ka jest w grze, zostaje uznane za wziêcie Czasu.
9.4.1 Zawodnik mo¿e pu¶ciæ dr±¿ki i wytrzeæ rêkê/rêce przed strza³em, o ile nie zajmuje to wiêcej ni¿ 2-3 sekundy. Wszystkie limity czasowe s± w tym momencie dalej liczona. Dru¿yna broni±ca nie powinna siê dekoncentrowaæ, kiedy przeciwnik zdejmuje rêkê/rêce z dr±¿ków.
9.4.2 Po ponownym u³o¿eniu rêki na dr±¿ku zawodnik mo¿e wykonaæ strza³ lub podanie dopiero, gdy minie jedna pe³na sekunda.
9.5 Tylko zawodnik lub dru¿yna posiadaj±ca pi³kê mo¿e wzi±æ Czas. Czas liczy siê od momentu jego zg³oszenia.
9.5.1 Je¿eli po zg³oszeniu Czasu dru¿yna posiadaj±ca pi³kê wykona strza³ lub podanie, zagranie to nie bêdzie zaliczone, a dru¿yna zostanie ukarana za Rozpraszanie przeciwnika (patrz p.20), a pro¶ba o Czas zostanie odrzucona.
9.6 Je¿eli dru¿yna posiadaj±ca pi³kê zg³osi Czas, gdy pi³ka jest w grze i ruchu, straci pi³kê w celu serwu przeciwnika. Je¿eli dru¿yna niebêd±ca w posiadaniu pi³ki zg³osi Czas, kiedy pi³ka jest w grze, zostanie ukarana za Rozpraszanie przeciwnika (patrz p.20)
9.6.1 Je¿eli Czas zosta³ zg³oszony, gdy pi³ka by³a w grze i ruchu, a nastêpnie wpad³a do bramki dru¿yny zg³aszaj±cej Czas, bramka zostanie zaliczona na rzecz dru¿yny przeciwnej.
9.7 Je¿eli dru¿yna nie jest gotowa do gry po up³ywie 30sekundowej przerwy, zostanie ukarana za Opó¼nianie.
9.8 Dru¿yna zg³aszaj±ca wiêcej ni¿ drugi Czas w secie dostanie ostrze¿enie, a Czas nie zostanie przyznany. Je¿eli dru¿yna jest w posiadaniu pi³ki, a pi³ka jest w grze, dru¿yna traci pi³kê, a grê rozpoczyna serwem dru¿yna przeciwna. Kolejne zg³aszania Czasu bêd± karane Faulem Technicznym.
9.8.1 Dru¿yna, której zostaje zaliczony trzeci (lub kolejny) Czas w zwi±zku z Opó¼nianiem, proszeniem o drugiego Sêdziego podczas gry, odrzuceniem protestu lub z jakiegokolwiek innego powodu, bêdzie ukarana Faulem Technicznym.
9.9 Po rozpoczêciu wznawiania gry po Czasie, nie mo¿na wzi±æ Czasu dopóki pi³ka nie opu¶ci zasiêgu danej linii. Obie linie bramkarza s± traktowane jako jedna linia.
9.9.1 Naruszenie powy¿szej zasady (9.9) powoduje stratê pi³ki, a grê wznawia bramkarz dru¿yny przeciwnej. Dru¿yna fauluj±ca nie zostanie obci±¿ona Czasem.
9.10 W trakcie Czasu zawodnik mo¿e siêgaæ na boisko, aby nasmarowaæ dr±¿ek, wytrzeæ boisko itp. Pi³kê mo¿na podnie¶æ rêk±, je¿eli przeciwnik wyrazi zgodê i zostanie ona od³o¿ona dok³adnie na miejsce zanim gra bêdzie kontynuowana. Pro¶ba o pozwolenie ruszenia pi³ki mo¿e zostaæ odrzucona przez przeciwnika lub Sêdziego, je¿eli jest obecny (np., kiedy pi³ka znajduje siê zbyt blisko linii bramkowej)
9.10.1 Je¿eli gracz ruszy pi³kê, mimo sprzeciwu, gra zostanie wznowiona serwem przez przeciwnika. Je¿eli pi³ka znajdowa³a siê na linii bramkowej tej dru¿yny zostaje uznana bramka dla przeciwnika.
10. Wznowienie gry po Czasie
Po zakoñczeniu Czasu gra powinna byæ wznowiona z linii, w której znajdowa³a siê pi³ka w trakcie brania Czasu.
10.1 Pi³ka powinna zostaæ wprowadzona do gry zgodnie z „Zasad± Gotowo¶ci”.
10.1.1 Je¿eli pi³ka opu¶ci dan± liniê zanim gra zostanie wznowiona wg zasad, a zawodnik bêd±cy w jej posiadaniu po³o¿y³ wcze¶niej rêce na dr±¿kach, przeciwnik mo¿e kontynuowaæ grê z danego miejsca lub wznowiæ grê serwem.
10.2 Je¿eli pi³ka nie by³a w grze w trakcie zg³aszania Czasu, gra powinna zostaæ wznowiona przez dru¿ynê do tego upowa¿nion±.
10.3 O rodzaju kary za nieprzepisowe wprowadzenie pi³ki do gry decyduje przeciwnik, wybieraj±c, albo kontynuowanie gry z danej pozycji, albo ponowny serw.
11. Czas Sêdziowski
Czas Sêdziowski nie zalicza siê do dwóch czasów dozwolonych na set dru¿ynie. Wznowienie gry po Czasie Sêdziowskim nastêpuje jak po zwyk³ym Czasie.
11.1 Je¿eli Sêdzia nie jest obecny od pocz±tku meczu, a podczas gry maj± miejsce dyskusje, ka¿da z dru¿yn mo¿e poprosiæ o Sêdziego w dowolnym momencie meczu, je¿eli pi³ka jest zatrzymana lub znajduje siê w martwym punkcie.
11.1.1 Pierwsza pro¶ba o Sêdziego uznawana jest za Czas Sêdziowski.
11.1.2 Je¿eli dru¿yna broni±ca prosi o Sêdziego kiedy pi³ka jest w grze, ale zatrzymana, a w tym samym czasie dru¿yna atakuj±ca wykonuje podanie lub strza³, pro¶ba o Czas bêdzie uznana za Rozpraszanie dru¿yny atakuj±cej. Taka pro¶ba, gdy pi³ka jest w ruchu, równie¿ zostanie uznana za Rozpraszanie.
11.2 Je¿eli po wznowieniu gry ju¿ w obecno¶ci Sêdziego gracz poprosi o drugiego Sêdziego, zostanie mu automatycznie zu¿yty Czas. Pro¶ba mo¿e zostaæ zg³oszona w chwili, gdy pi³ka jest „martwa” lub nie jest w grze. Kar± za zg³oszenie pro¶by, gdy pi³ka jest w grze jest Faul Techniczny.
11.2.1 Je¿eli gra zosta³a wznowiona w obecno¶ci dwóch Sêdziów, pro¶ba o zmianê Sêdziego zostanie rozpatrzona przez Sêdziego G³ównego lub Koordynatora Turnieju. Je¿eli pro¶ba zostanie odrzucona, gracz zostanie ukarany Faulem Technicznym.
11.3 Zawodnicy nie mog± zmieniaæ pozycji w trakcie Czasu Sêdziowskiego, chyba ¿e s± do tego upowa¿nieni tak czy inaczej (patrz p.14)
11.4 Przygotowanie sto³u – jakiekolwiek potrzebne przygotowania sto³u, takie jak zmiana pi³ek, poprawienie zamocowania pi³karzyków itp., musz± byæ zg³oszone przed rozpoczêciem meczu. Jedyn± sytuacj± umo¿liwiaj±c± wziêcie Czasu Sêdziowskiego, jest nag³a zmiana na stole, tj. zepsuty pi³karzyk czy ¶ruba, odpadaj±cy bumper, wygiêty grill, itp.
11.4.1 Je¿eli pi³karzyk z³ama³ siê w trakcie kontaktu z pi³k±, zostaje og³oszony Czas Sêdziowski do czasu naprawienia. Gra zostanie wznowiona z linii, w której zepsu³ siê pi³karzyk.
11.4.2 Je¿eli zepsuje siê o¶wietlenie, grê nale¿y natychmiast zatrzymaæ (tak, jakby zg³aszany zosta³ Czas Sêdziowski)
11.4.3 Standardowe przygotowania, tj. smarowanie grilli itp., mo¿e byæ wykonywane tylko w trakcie Czasów oraz miêdzy setami.
11.5 Przedmioty na polu gry – je¿eli na boisko wpadnie jaki¶ przedmiot, grê nale¿y natychmiast zatrzymaæ, a przedmiot usun±æ. Gra zostaje wznowiona w linii, w której znajdowa³a siê pi³ka w momencie, w którym przedmiot wpad³ na boisko. Na bokach sto³u nie powinno znajdowaæ siê nic, co mog³oby spa¶æ na boisko. Je¿eli pi³ka jest w ruchu, gra zostaje wznowiona przez zawodnika, który jako ostatni by³ w jej posiadaniu.
11.5.1 Je¿eli pi³ka dotknie przedmiotu na boisku, który nie zosta³ zauwa¿ony, grê nale¿y zatrzymaæ, a przedmiot usun±æ. Gra zostaje kontynuowana z tej linii, w której zosta³a zatrzymana.
11.6 Czas Medyczny - zawodnik lub dru¿yna mo¿e poprosiæ o Czas Medyczny. Zg³oszenie to musi zostaæ zatwierdzone przez Koordynatora Turnieju, Sêdziego G³ównego lub sêdziuj±cego dany mecz (je¶li potrzeba Czasu Medycznego jest oczywista). Zdecyduj± oni o d³ugo¶ci trwania Czasu Medycznego, jednak nie mo¿e on trwaæ d³u¿ej ni¿ 60minut. Zawodnik, który po up³ywie tego czasu nie jest zdolny kontynuowaæ gry, musi poddaæ mecz.
11.6.1 Je¿eli pro¶ba o Czas Medyczny zostanie odrzucona, zawodnikowi zostanie zaliczony Czas. Zawodnik mo¿e równie¿ zostaæ ukarany za Opó¼nianie (patrz p.25) wg uznania Sêdziego.
12. Punkt Zdobyty (Gol, Bramka)
Pi³ka, która wpadnie do bramki jest uznawana za punkt zdobyty, o ile zosta³a strzelona zgodnie z przepisami, nawet je¿eli wypadnie z bramki i/lub opu¶ci pole gry.
12.1 Je¿eli punkt nie zosta³ zaznaczony na liczniku, a obie dru¿yny uznaj±, ¿e zosta³ zdobyty, bêdzie on liczony. Je¿eli jednak dru¿yny nie mog± doj¶æ do porozumienia, gol ten nie zostanie zaliczony. Po rozpoczêciu kolejnego seta (lub meczu) ¿adne protesty nie bêd± uznawane, a punkt nie bêdzie zaliczony.
12.2 Je¿eli s± w±tpliwo¶ci czy pi³ka wpad³a do bramki, czy nie, w celu rozstrzygniêcia powinien zostaæ wezwany Sêdzia. Sêdzia mo¿e podj±æ decyzjê opieraj±c siê na informacjach od zawodników i/lub widzów. Je¿eli informacje te nie prowadz± do jednoznacznego wnioski, punkt mo¿e nie zostaæ zaliczony.
12.3 Je¿eli dru¿yna specjalnie zaznacza punkt, który nie zosta³ zdobyty, nie bêdzie on zaliczony, a dru¿yna bêdzie ukarana Faulem Technicznym. Nastêpne takie wykroczenie bêdzie groziæ przegraniem seta lub meczu (w zale¿no¶ci od decyzji Sêdziego G³ównego)
13. Zmiana Stron
Dru¿yny mog± zmieniæ strony po zakoñczeniu seta, przed rozpoczêciem nastêpnego. Je¿eli dru¿yny zmieni± strony, bêd± zmuszone do zmian po ka¿dym secie. Pomiêdzy setami dozwolone jest maksymalnie 90sekund.
13.1 Ka¿da z dru¿yn mo¿e wykorzystaæ pe³ne 90sekund. Je¿eli obie dru¿yny oznajmi± gotowo¶æ do wznowienia gry zanim up³ynie dozwolony czas, rezygnuj± z pozosta³ego im czasu kontynuuj± grê.
13.2 Je¿eli dru¿yna nie jest gotowa do gry po up³ywie 90sekund, zostanie ukarana za opó¼nianie gry (patrz p.25)
14. Zmiana Pozycji
W jakichkolwiek turniejach dla dru¿yn dwuosobowych, ka¿dy zawodnik mo¿e graæ tylko dwoma grillami przynale¿nymi danej pozycji. Od momentu, kiedy pi³ka jest w grze, zawodnik musi pozostaæ na swojej pozycji dopóki nie zostanie zdobyty punkt, dru¿yna poprosi o Czas lub zostanie og³oszony Faul Techniczny.
14.1 Ka¿da z dru¿yn mo¿e zamieniæ pozycje w trakcie Czasu, miêdzy punktami, setami lub przed i/lub po egzekucji Faulu Technicznego.
14.2 Je¿eli zawodnicy zamieni± siê pozycjami, nie mog± zamieniæ siê ponownie dopóki nie bêd± mogli zrobiæ tego legalnie po wznowieniu gry lub je¶li nie wezm± drugiego czasu z rzêdu (o braniu dwóch czasów na jednej pi³ce patrz p.9.9)
14.2.1 Uznaje siê, i¿ zawodnicy zamienili siê pozycjami, gdy obaj znajduj± siê na odpowiednich miejscach przodem do sto³u. Je¿eli obie dru¿yny zamierzaj± zamieniæ siê pozycjami, dru¿yna posiadaj±ca pi³kê musi podj±æ pierwsza decyzjê o zamianie.
14.3 Nieprzepisowa zamiana pozycji, kiedy pi³ka jest w grze, bêdzie uznawana za Rozpraszanie, a zawodnicy musz± powróciæ na swoje pierwotne pozycje.
15. Obracanie Grillem
Zabronione jest obracanie grillem. Za obrót uznaje siê ruch pi³karzyk powy¿ej 360s przed lub powy¿ej 360s po uderzeniu w pi³kê. Obliczaj±c 360s nie dodajemy stopni obrotu przed uderzeniem w pi³kê ze stopniami obrotu po uderzeniu w pi³kê.
15.1 Je¿eli pi³ka zosta³a przesuniêta w wyniku niedozwolonego obrotu, dru¿yna przeciwna mo¿e kontynuowaæ grê z danej pozycji lub rozpocz±æ serwem.
15.2 Je¿eli pi³ka nie zostanie przesuniêta i/lub uderzona w wyniku obrotu, nie jest to uznawane za zagranie niedozwolone. Je¿eli zawodnik obracaj±c grillem wbije pi³kê do swojej bramki, zostanie to zaliczone na korzy¶æ dru¿yny przeciwnej. Obracanie grillem, w którego zasiêgu nie ma pi³ki, nie jest uznawane za faul, ale mo¿e zostaæ potraktowane jako Rozpraszanie.
15.3 Je¿eli nie trzymany grill zostanie obrócony w wyniku uderzenia pi³ki o pi³karzyk, obrót ten nie jest faulem (np. strza³ z linii obroñców uderza w liniê ataku w meczu singlowym).
16. Uderzenie (Jar)
Zabronione jest jakiekolwiek uderzanie (jarring), przesuwanie lub podnoszenie sto³u. Czy uderzenie w stó³ by³o celowe, czy nie, nie ma znaczenia. Uderzenie nie musi powodowaæ straty pi³ki, aby zostaæ odgwizdane przez Sêdziego. Uderzenia sumuj± siê podczas ca³ego meczu.
16.1 Kary za naruszenie tego przepisu: pierwsze i drugie wykroczenie – dru¿yna przeciwna mo¿e wybraæ kontynuowanie gry z obecnej pozycji, kontynuowanie gry z miejsca naruszenia lub wznowienie gry serwem. Je¿eli w wyniku zabronionego uderzenia zawodnik straci pi³kê, gra mo¿e byæ cofniêta do momentu posiadania pi³ki na danej linii. Kolejne naruszenia – Faul Techniczny.
16.2 Dotkniêcie lub jakikolwiek kontakt z grillem przeciwnika bêdzie karany jak uderzanie (jarring), przesuwanie, czy podnoszenie sto³u.
16.3 Uderzenie w stó³ po bramce albo, gdy pi³ka nie jest w grze mo¿e byæ uznawane za niesportowe zachowanie. Trza¶niêcie grillem po strzale, je¿eli pi³ka jest dalej w grze, mo¿e byæ uznane za uderzenie (jar)
17. Reset
Je¿eli, przez zbyt silne oddzia³ywanie na stó³, zawodnik utrudni przeciwnikowi mo¿liwo¶æ wykonania strza³u lub podania, ale nie zagrozi posiadaniu pi³ki, Sêdzia og³osi reset, który wyzeruje limit czasu posiadania pi³ki. Zawodnik z pi³k± mo¿e ustawiæ j± ponownie lub zignorowaæ og³oszenie resetu i kontynuowaæ grê z danej pozycji.
17.1 Nawet najmniejszy ruch pi³ki mo¿e daæ podstawy do og³oszenia resetu (np. drgniêcie pi³ki w miejscu). Reset mo¿e zostaæ og³oszony tak¿e, je¿eli pi³ka jest spinowana albo ruchoma.
17.2 Odgwizdanie resetu nie jest uznawane jako Rozproszenie i zawodnik z pi³k± mo¿e natychmiast wykonaæ strza³ lub podanie. Dru¿yna broni±ca siê nie powinna zatem dekoncentrowaæ siê ani patrzeæ na Sêdziego po us³yszeniu s³owa „reset”, a raczej skupiæ siê na obronie.
17.3 Naruszenie przepisów w postaci resetu „za” pi³k± bêdzie traktowane jako uderzenie (jar). (Np. je¿eli uznano, ¿e przeciwny napastnik spowodowa³ reset, gdy przeciwnik mia³ pi³kê w linii ataku).
17.4 Dru¿ynie posiadaj±cej pi³kê zabronione jest celowe prowokowanie przeciwnika do resetu. Dru¿yna, która zostanie pos±dzona o takie zachowanie straci pi³kê na rzecz przeciwnika. (Reset nie zostanie odgwizdany)
17.5 Je¿eli dru¿ynie zostanie odgwizdany reset i spowoduje ona kolejne dwa resety w trakcie tego samego punktu, zostanie ukarana Faulem Technicznym. Po wywo³aniu pierwszego resetu, Sêdzia og³osi „reset – ostrze¿enie” lub po prostu „ostrze¿enie”. Je¿eli po og³oszeniu reset-ostrze¿enia na tej samej pi³ce nast±pi naruszenie tego przepisu, zostanie odgwizdany Faul Techniczny.
17.5.1 Je¿eli za zbyt du¿± ilo¶æ resetów zostanie odgwizdany Faul Techniczny, nastêpny reset bêdzie karany Faulem Technicznym.
17.5.2 Reset jest liczony na konto dru¿yny, nie na gracza, oraz na set, nie na mecz.
17.6 Je¿eli broni±cy specjalnie uderza w stó³, nie bêdzie odgwizdany reset, a uderzenie (jar).
17.7 Og³oszenie resetu, kiedy pi³ka znajduje siê na linii pomocy, zeruje liczbê uderzeñ pi³ki w bandê 9patrz p.23.2) oraz limit czasowy.
18 Siêganie na boisko
Zabronione jest siêganie na boisko w trakcie gry bez uprzedniego uzyskania przyzwolenia od dru¿yny przeciwnej, bez znaczenia czy dotknie siê pi³kê, czy te¿ nie. Je¿eli przeciwnik lub Sêdzia wyrazi³ zgodê, mo¿na siêgn±æ na boisko.
18.1 Pi³ka wiruj±ca jest „w grze”, nawet je¶li nie znajduje siê w zasiêgu pi³karzyka. Nie wolno siêgaæ na boisko i zatrzymywaæ wiruj±cej pi³ki, nawet je¿eli jest to robione przez przeciwnika.
18.2 Pi³ka, która wyleci nad stó³ jest ci±gle w grze, dopóki nie uderzy w co¶, co nie jest czê¶ci± boiska. Nie wolno ³apaæ pi³ki lec±cej nad sto³em.
18.3 Pi³ka, która stanê³a w martwym punkcie nie jest w grze. Mo¿na j± dotkn±æ za pozwoleniem Sêdziego lub, w razie jego nieobecno¶ci, dru¿yny przeciwnej.
18.4 Zawodnik mo¿e usun±æ ¶lady strza³ów z ka¿dego miejsca na boisku, kiedy pi³ka nie jest w grze. Nie musi pytaæ o pozwolenie dru¿yny przeciwnej.
18.5 Kar± za naruszenie którejkolwiek czê¶ci tego przepisu jest: je¿eli zawodnik posiad³ pi³kê i zosta³a ona zatrzymana, traci j± na rzecz dru¿yny przeciwnej, która rozpoczyna serwem. Je¿eli zawodnik nie posiada³ pi³ki lub by³a ona w ruchu – Faul Techniczny. Je¿eli zawodnik siêga na boisko, by z³apaæ pi³kê wpadaj±c± do bramki, punkt zostaje zaliczony na rzecz dru¿yny przeciwnej, a gra zostaje wznowiona jak po strzelonej bramce.
18.6 Je¿eli zostanie og³oszony Faul Techniczny za z³apanie pi³ki lec±cej ponad sto³em, gra zostaje wznowiona jak nastêpuje. Je¶li Strza³ Techniczny zostanie strzelony, gra toczy siê zgodnie z zasadami. Je¿eli Strza³ Techniczny nie zostanie strzelony, pi³kê serwuje dru¿yna, która nie pope³ni³a faulu.
19 Przerabianie Sto³u
Pole gry – ¿aden zawodnik nie mo¿e wprowadzaæ jakichkolwiek zmian, które wp³yn± na wewnêtrzn± charakterystykê grania na stole. Dotyczy to zmian na pi³karzykach, nawierzchni sto³u, bumperów itp.
19.1 Zabronione jest wcieranie potu, ¶liny lub jakiejkolwiek innej substancji w rêkê przed usuwaniem ¶ladów pi³ki ze sto³u.
19.1.1 U¿ywanie wazeliny, magnezji, czy jakiejkolwiek innej substancji na powierzchni sto³u jest zabronione.
19.1.2 Zawodnik smaruj±cy d³onie substancj±, która ma poprawiæ jego uchwyt, musi zwróciæ uwagê, by nie dosta³a siê ona na stó³ lub pi³kê. Je¶li tak siê stanie i zostanie zauwa¿ony wp³yw tej substancji na grê (np.. pi³ka zosta³a pokryta magnezj±), pi³ka i inne zabrudzone czê¶ci sto³u powinny byæ natychmiast oczyszczone lub wymienione. Zawodnik, który to spowodowa³ zostanie ukarany za Opó¼nianie gry, a nastêpny taki przypadek podczas meczu wykluczy mo¿liwo¶æ u¿ywania tej substancji.
19.2 Je¿eli zawodnik u¿ywa substancji u³atwiaj±cych chwytanie (np. magnezja) i zostawi jej ¶lad na dr±¿ku, podczas zmiany stron musi natychmiast wyczy¶ciæ dr±¿ek.
19.2.1 Je¿eli czyszczenie zajmie wiêcej ni¿ 90sekund, zawodnik bêdzie ukarany za Opó¼nianie meczu, a u¿ywanie tej substancji zostanie mu zabronione. (mo¿na wzi±æ czas, patrz p.9.3)
19.3 Zawodnik nie mo¿e umieszczaæ niczego na grillach, r±czkach lub na zewn±trz sto³u, co mia³oby wp³yw na ruch grilla (np. ogranicza³oby ruch bramkarza).
19.4 Zawodnik mo¿e zmieniæ r±czki, je¿eli zd±¿y to zrobiæ w okre¶lonym limitami czasie oraz je¿eli nie przeszkodzi to przeciwnikowi zmieniæ strony miêdzy setami. Zbyt d³ugie wykonywanie tej czynno¶ci mo¿e zostaæ uznane za Opó¼nianie gry (patrz p.25)
19.5 Pro¶ba o wymianê pi³ek przed meczem musi zostaæ zaakceptowana przez obecnego Sêdziego lub Koordynatora Turnieju. Zgoda zostanie udzielona, je¿eli cechy obecnych pi³ek znacz±co ró¿ni± siê od uznanych standardów.
19.5.1 Nowa pi³ka – zawodnik nie mo¿e prosiæ o now± pi³kê, gdy toczy siê gra. Je¿eli pi³ka znajduje siê w martwym punkcie, zawodnik mo¿e poprosiæ o now± pi³kê z zasobów obecnych w stole. Taka pro¶ba bêdzie zazwyczaj spe³niana, chyba, ¿e Sêdzia uzna, ¿e jest to granie na zw³okê.
19.5.2 Zawodnikowi, który prosi o now± pi³kê, gdy toczy siê gra, zostanie policzony Czas, chyba, ¿e Sêdzia uzna, i¿ obecn± pi³k± nie da siê graæ. W tym wypadku Czas nie bêdzie liczony na konto zawodnika.
19.6 Je¿eli nie jest napisane inaczej, naruszenie któregokolwiek przepisu tej zasady mo¿e byæ podstaw± do ukarania Faulem Technicznym.
20. Rozproszenie
Jakikolwiek ruch lub d¼wiêk wykonany spoza linii, w której znajduje siê pi³ka w grze, mo¿e byæ uznany za Rozproszenie. ¯aden punkt zdobyty w wyniku Rozproszenia nie zostanie zaliczony. Je¿eli zawodnik uwa¿a, ¿e jest rozpraszany w jego gestii pozostaje zawo³anie Sêdziego.
20.1 Uderzanie lini± pomocy, lub jak±kolwiek inn± lini±, przed, po, czy w trakcie wykonywania strza³u jest uznawane za Rozproszenie. Jednak¿e nieznaczne poruszenie lini± pomocy po rozpoczêciu wykonywania strza³ów nie kwalifikuje siê pod Rozproszenie.
20.2 Rozmawianie pomiêdzy zawodnikami, kiedy pi³ka jest w grze, mo¿e byæ odgwizdane jako Rozpraszanie.
20.3 Poruszanie lini± przyjmuj±c± podanie w ramach zwodu nie jest uznawane za rozproszenie. Jednak¿e, gdy zbyt intensywne, mo¿e byæ tak potraktowane.
20.4 Po ustawieniu pi³ki do strza³u, zdjêcie d³oni z dr±¿ka i pó¼niejsze natychmiastowe uderzenie zostanie potraktowane jako Rozproszenie. Strza³ mo¿na wykonaæ dopiero po up³yniêciu pe³nej sekundy od po³o¿enia d³oni/nadgarstka na dr±¿ku.
20.4.1 W singlach, przepis 20.4 dotyczy tylko strza³ów z ustawionej pi³ki z linii ataku.
20.5 Zawodnik, który puszcza dr±¿ek i siêga w dó³ lub poza stó³ (¿eby wytrzeæ rêce, na³o¿yæ magnezjê itp.) kiedy pi³ka jest w grze, zostanie ukarany za Rozpraszanie.
20.6 Kary za Rozproszenie. Za pierwsze wykroczenie, dru¿yna mo¿e otrzymaæ ostrze¿enie je¶li Sêdzia uzna, ¿e Rozproszenie nie zak³óci³o gry. Je¿eli dziêki Rozproszeniu dru¿yna zdoby³a bramkê, nie bêdzie ona uznana, a dru¿yna broni±ca otrzyma pi³kê w celu zaserwowania. We wszystkich innych przypadkach dru¿yna przeciwna mo¿e wybraæ kontynuowanie gry z obecnej pozycji, kontynuowanie gry z miejsca naruszenia lub wznowienie gry serwem. Kolejne wykroczenia mog± byæ podstaw± do ukarania dru¿yny Faulem Technicznym.
21. Æwiczenie
Dozwolone jest æwiczenie na ka¿dym stole przed rozpoczêciem meczu oraz pomiêdzy setami. Gdy rozpocznie siê dany set, æwiczenie jest zabronione.
21.1 Przez æwiczenie rozumie siê poruszanie pi³k± pomiêdzy pi³karzy kami lub oddawanie strza³ów.
21.1.1 Nieumy¶lne poruszenie pi³ki nie jest równoznaczne z æwiczeniem. Ocena czy zawodnik æwiczy³, czy nie, nale¿y do Sêdziego.
21.1.2 Kar± za niedozwolone æwiczenie jest strata pi³ki w celu serwu przeciwnika. Je¿eli zawodnik nie by³ w posiadaniu pi³ki otrzymuje ostrze¿enie. Kolejne naruszenia tego przepisu bêd± karane Faulem Technicznym.
22. S³ownictwo i Zachowanie
Niesportowe zachowanie, bezpo¶rednie lub po¶rednie komentarze s± zabronione i mog± byæ karane Faulem Technicznym.
22.1 Odwracanie uwagi przeciwnika od meczu jest zabronione. Jakiekolwiek okrzyki lub d¼wiêki w trakcie meczu, nawet je¿eli s± wynikiem emocji, mog± byæ karane Faulem Technicznym.
22.2 Przeklinanie jest zabronione i karane Faulem Technicznym. Powtarzane mo¿e groziæ odebraniem seta i/lub wyproszeniem z miejsca turnieju.
22.3 Zabronione jest u¿ywanie pomocnika po¶ród widzów. Nie mog± oni w jakikolwiek sposób rozpraszaæ zawodników lub Sêdziego. Naruszenie tego przepisu mo¿e groziæ wyproszeniem widza z miejsca turnieju.
22.4 Porady trenerskie s± dozwolone tylko w trakcie przerw w grze (Czasów) i pomiêdzy setami.
23. Podawanie
23.1 Nie mo¿na bezpo¶rednio podaæ pi³ki, spinowanej lub zatrzymanej, z linii pomocy na liniê ataku dru¿yny, niezale¿nie od tego czy dotknê³a ona linii pomocy dru¿yny przeciwnej. Zanim zostanie podjêta próba podania, pi³ka taka musi dotkn±æ przynajmniej dwóch pi³karzyków. Pi³ka spinowana to taka, która jest zatrzymana pod pi³karzykiem lub przyci¶niêta do ¶ciany sto³u.
23.1.1 Je¿eli pi³ka ca³kowicie siê zatrzyma, mo¿e zostaæ podana tylko pod warunkiem, ¿e podanie nast±pi natychmiast. Je¿eli zawodnik w jakikolwiek sposób zawaha siê przed podaniem, bêdzie ono uznane za niedozwolone. Je¿eli pi³ka ca³kowicie siê zatrzyma i podanie nie zostanie wykonane natychmiast, pi³ka musi dotkn±æ przynajmniej dwóch pi³karzyków, zanim bêdzie mo¿na j± podaæ.
23.1.2 Natychmiastowe podanie z pi³ki „wyci¶niêtej” („zdrapka”; kiedy pi³ka pinuje siê przez przypadek podczas normalnego wykonywania podania) mo¿e byæ z³apane w linii ataku, o ile przed przekazaniem pi³ki dotknê³a ona dwóch pi³karzyków. Je¿eli pi³ka zosta³a „¶ci¶niêta”, a nastêpnie wypuszczona i podana tym samym pi³karzykiem, podanie takie jest zabronione.
23.1.3 Nie jest uznawane za niedozwolone przypadkowe podanie z zatrzymanej lub spinowanej pi³ki z linii pomocy na liniê ataku tej samej dru¿yny, pod warunkiem, ¿e nie zosta³o ono przejête, ani nie zosta³ wykonany zamierzony strza³ z linii ataku.
23.1.4 Je¿eli przed prób± podania pi³ka dotknie przodu lub ty³u pi³karzyka, musi dotkn±æ drugiego pi³karzyka zanim mo¿e zostaæ legalnie z³apana na linii ataku (lub pomocy je¿eli zosta³a podawana z linii obrony). Jednak¿e je¿eli pi³ka uderzy w ten sposób pi³karzyka po odbiciu siê od innej linii, mo¿e zostaæ legalnie podana tym samym pi³karzykiem.
23.2 Zabronione jest uderzenie pi³k± w bandê lub rampy (je¶li s±) wiêcej ni¿ dwa razy przed podaniem lub strza³em z linii pomocy. Bez wzglêdu na to, w któr± bandê uderzy pi³ka dozwolone s± w sumie dwa uderzenia przed podaniem lub strza³em. Je¿eli pi³ka uderzy w bandê trzeci raz, nie mo¿e byæ uderzona przez jakiegokolwiek pi³karzyka linii podaj±cej.
23.2.1 Obronny „chwyt” – je¿eli podanie przeciwnika zostanie z³apane przez z³apanie pi³ki przy bandzie, nie jest to liczone jako jeden z dwóch dozwolonych kontaktów pi³ki z band± na tej linii.
23.2.2 Je¿eli pi³ka raz dotknie bandy lub rampy, drugie uderzenie bêdzie liczone dopiero, gdy pi³ka stoczy siê z rampy lub, je¶li pi³ka zatrzyma³a siê przy bandzie, a rampy nie ma, zostanie wymanewrowana od bandy na odpowiedni± odleg³o¶æ.
23.2.3 Po Czasie, jakiekolwiek uderzenie pi³ki o bandê zanim dotknie ona drugiego pi³karzyka, nie bêdzie liczone do dwóch dozwolonych uderzeñ.
23.3 Podania z linii obrony na liniê pomocy tej samej dru¿yny opieraj± siê na zasadach opisanych w punkcie 23.1 z wyj±tkiem podania, które dotknie pi³karzyka dru¿yny przeciwnej, po takim uderzeniu, pi³ka nie jest ju¿ uznawana za podawan±, a pi³kê w grze, któr± z³apaæ mo¿e ka¿dy zawodnik. Do podañ z linii obrony nie stosuje siê równie¿ zasada dotycz±ca uderzeñ w bandê (23.2)
23.4 Dozwolone jest trzymanie tylko jednej rêki na dr±¿ku w trakcie próby bronienia (np. prawa rêka na linii pomocy). Dozwolone jest tak¿e trzymanie jednego dr±¿ka obiema rêkami, jednk¿e gwa³towne zmienianie r±k na dr±¿kach mo¿e byæ uznane za Rozproszenie.
23.5 Kary za naruszenie powy¿szych zasad: dru¿yna przeciwna mo¿e wybraæ pomiêdzy kontynuowaniem gry z obecnej pozycji lub wznowienie gry z serwu.
24. Dozwolony czas posiadania pi³ki (Limity czasowe)
Pi³ka bêd±ca w posiadaniu zawodnika, to taka, która znajduje siê w zasiêgu danej linii. Czas posiadania pi³ki zostaje ograniczony do 10sekund na linii pomocy oraz 15sekund na wszystkich pozosta³ych liniach. Obie linie obrony s± uznawane za jedn± liniê w kwestii limitów posiadania pi³ki.
24.1 Definicja „przed³u¿enia” pi³ki: Pi³ka uznawana jest za „przed³u¿on±” w momencie w którym wyjdzie poza zasiêg linii na której uprzednio siê znajdowa³a, niezale¿nie od tego, czy opu¶ci j± w przód czy do ty³u. W przypadku linii obrony oznacza to wyj¶cie poza zasiêg i opuszczenie obszaru obrony (martwe pola przy rogach boiska nie licz± siê do tej definicji)
24.2 Pi³kê wiruj±c± bêd±c± w zasiêgu pi³karzyka uznaje siê za bêd±c± w posiadaniu danej linii i wszystkie limity czasowe obowi±zuj±, aczkolwiek, je¿eli wiruj±ca pi³ka nie znajduje siê w zasiêgu pi³karzyka, limity czasowe nie obowi±zuj±.
24.3 Kary – za przekroczenie limitu czasu posiadania pi³ki w linii ataku, kar± jest strata pi³ki na rzecz bramkarza przeciwnej dru¿yny. Kar± za przekroczenie limitu w jakiejkolwiek innej linii jest strata pi³ki na rzecz napastnika przeciwnej dru¿yny, który wznawia grê serwem.
25. Opó¼nianie Gry
Gra powinna przebiegaæ p³ynnie, za wyj±tkiem przerw na ¿yczenie zawodników (Czasy). W zwi±zku z tym, na rozpoczêcie gry po strzelonej bramce, a przed nastêpnym serwem, dru¿yna ma nie wiêcej ni¿ 5sekund. Tylko Sêdzia mo¿e og³osiæ karê za Opó¼nianie gry.
25.1 Po og³oszeniu Opó¼niania gry, wznowienie musi nast±piæ w ci±gu 10sekund. Po up³ywie 10sekundy zostanie og³oszone kolejne Opó¼nienie gry.
25.2 Pierwsze naruszenie tej zasady powoduje og³oszenie ostrze¿enia. Kolejne bêd± karane zaliczeniem Czasu na konto dru¿yny ³ami±cej przepis. Przyk³ad: Zawodnik Opó¼nia grê. Je¿eli po 10sekundach nie jest gotowy do wznowienia gry, zostaje mu odliczony Czas. Je¿eli po Czasie i kolejnych 10sekundach zawodnik nie jest gotowy do gry, zostaje mu odliczony drugi Czas.
26. Wywo³ania i ich nastêpstwa
Po wyczytaniu meczu obie dru¿yny musz± natychmiast stawiæ siê do wyznaczonego sto³u. Je¿eli dru¿yna nie zg³osi siê w ci±gu trzech minut, zostanie og³oszone pierwsze Wywo³anie. Dru¿yna, która zosta³a Wywo³ana, musi natychmiast stawiæ siê przy stole, aby zakoñczyæ proces Wywo³ywania i unikn±æ zwi±zanych z nim konsekwencji.
26.1 Wywo³ania s± og³aszane co 3minuty. Kar± za trzecie i kolejne Wywo³ania jest strata seta a¿ do straty meczu.
26.2 Je¿eli dru¿yna straci³a jakikolwiek set w wyniku Wywo³añ, otrzymuje prawo wyboru strony sto³u lub serwu przy rozpoczêciu gry.
26.3 Egzekwowanie tej zasady le¿y w gestii Koordynatora Turnieju.
27 Faule Techniczne
Je¿eli w ocenie oficjalnego Sêdziego, którakolwiek z dru¿yn w trakcie gry ra¿±co i celowo ³amie zasady gry, mo¿e zostaæ ukarana Faulem Technicznym.
27.1 Po og³oszeniu Faulu Technicznego grê nale¿y zatrzymaæ, a przeciwnik otrzymuje pi³kê na liniê ataku. Przy stole mog± przebywaæ jedynie, zawodnik wykonuj±cy Strza³ Techniczny oraz bramkarz. Po wykonaniu strza³u grê nale¿y zatrzymaæ. Je¿eli bramka zostanie zdobyta, grê wznawia serwem dru¿yna, która straci³a bramkê. Je¿eli bramka nie zosta³a zdobyta, gra zostanie wznowiona z miejsca, w którym znajdowa³a siê pi³ka przed Strza³em Technicznym lub jak wskazuj± przepisy.
27.1.1 Uznaje siê, ¿e zawodnik wykona³ Strza³ Techniczny, je¿eli pi³ka opu¶ci liniê ataku. Strza³ Techniczny uznaje siê za obroniony, je¿eli pi³ka zatrzyma³a siê w strefie obrony lub j± opu¶ci³a.
27.2 W przypadku Strza³u Technicznego pi³ka musi zostaæ legalnie wprowadzona do gry, a wiêc obowi±zuj± wszystkie zasady (Zasada Gotowo¶ci, limity czasowe, reset, itp.)
27.3 Zawodnicy mog± zamieniæ siê pozycjami przez i/lub po Strzale Technicznym, bez potrzeby korzystania z Czasu.
27.4 W trakcie Strza³u Technicznego mo¿na poprosiæ o Czas w taki sam sposób i na takich samych zasadach, jak w pozosta³ych przypadkach.
27.5 Je¿eli punkt zostanie nieprawid³owo zdobyty w wyniku Strza³u Technicznego, nie bêdzie on liczony, a gra zostanie wznowiona z miejsca w którym og³oszono Faul Techniczny lub zgodnie z przepisami.
27.6 Je¿eli bramka ze Strza³u Technicznego zakoñczy set, pierwszy serw kolejnego seta przys³uguje dru¿ynie, która straci³a bramkê.
27.7 Nastêpne ra¿±ce i celowe wykroczenia bêd± karane kolejnymi Faulami Technicznymi. Trzeci Faul Techniczny w którymkolwiek secie prowadzi do automatycznej przegranej tego seta.
27.8 Sêdzia, po pierwszym Faulu Technicznym, mo¿e w ka¿dym momencie uprzedziæ dru¿ynê, i¿ dalsze naruszanie zasad zostanie ukarane strat± seta lub przegraniem meczu.
28. Decyzje Sêdziowskie i Apelacje
Je¶li w±tpliwo¶æ dotyczy kwestii oceny sytuacji, a Sêdzia jest obecny w momencie zaistnienia spornej sytuacji, jego decyzja jest ostateczna i nie podlega dyskusji. Je¿eli problem dotyczy kwestii interpretacji przepisów, albo Sêdzia nie by³ obecny w momencie zaistnienia spornej sytuacji, podejmie on decyzjê najbardziej adekwatn± do zaistnia³ych okoliczno¶ci. Decyzja taka mo¿e zostaæ zareklamowana, ale musi to nast±piæ natychmiastowo i w sposób opisany poni¿ej.
28.1 Aby zg³osiæ apelacjê dotycz±c± decyzji Sêdziego, nale¿y zg³osiæ j± Sêdziemu zanim pi³ka, która by³a w grze w trakcie zaistnienia problemu, zostanie wprowadzona do gry. Apelacja dotycz±ca przegranego meczu musi zostaæ zg³oszona zanim dru¿yna, która wygra³a rozpocznie nastêpny nastêpny mecz.
28.2 Wszystkie apelacje bêd± rozpatrywane przez Sêdziego G³ównego i (je¶li obecni) przynajmniej dwóch cz³onków ekipy Sêdziowskiej, Wszystkie te decyzje s± ostateczne.
28.3 Dru¿ynie, która wnosi bezpodstawne apelacje dotycz±ce oczywistych sytuacji, bêdzie odliczony Czas. Dodatkowo dru¿yna mo¿e zostaæ ukarana przez Sêdziego za Opó¼nianie gry.
28.4 W trakcie meczu zabronione s± dyskusje z Sêdzi±. Naruszenie tej zasady mo¿e byæ podstaw± do og³oszenia kary za Opó¼nianie meczu i/lub naruszenie kodeksu etycznego.
29. Zasady Ubioru
Wszyscy zawodnicy zobowi±zani s± zachowywaæ profesjonalne standardy dot. Wygl±du. Ka¿dy zawodnik chc±cy uczestniczyæ w turniejach oficjalnie uznanych przez ITSF musi mieæ odpowiedni strój sportowy.
29.1 Zabroniony jest strój sk³adaj±cy siê miêdzy innymi z: ubrañ ukazuj±cych (zawieraj±cych tre¶ci) jakiekolwiek blu¼nierstwa, ró¿nego rodzaju topów czy d¿insów.
29.2 W turniejach organizowanych przez ITSF, nazwa kraju danego zawodnika musi byæ wyra¼nie zaznaczona na jego koszulce i kurtce. Zalecane, lecz nie konieczne jest, by ubrania zawodników by³y w barwach narodowych.
29.3 Kar± za z³amanie zasad ubioru mo¿e byæ strata seta lub meczu, wykluczenie z turnieju i/lub grzywna. Czy zasady ubioru zosta³y naruszone i jaka jest odpowiednia kara decyduje Koordynator Turnieju i/lub cz³onkowie Komisji ds. Sportu ITSF.
30. Koordynator Turnieju
Zarz±dzanie turniejem jest obowi±zkiem Koordynatora Turnieju. Sk³ada siê na to: przygotowanie rozpisek, czasowe roz³o¿enie poszczególnych turniejów, koordynowanie meczów itp. Decyzje Koordynatora Turnieju w tych kwestiach s± ostateczne.
30.1 Wszelkie sprawy dotycz±ce zasad gry ( wyznaczanie sêdziów, rozpatrywanie apelacji itp.) nale¿± do obowi±zków Sêdziego G³ównego. Koordynator Turnieju jest odpowiedzialny za wyznaczenie Sêdziego G³ównego.
30.2 Ka¿dy Koordynator oficjalnego turnieju ITSF jest podporz±dkowany Komisji ds. Sportu ITSF.
¬ród³o: [link widoczny dla zalogowanych]
Post zosta³ pochwalony 0 razy |
|